Stichting SPE organiseert zomerschool ‘The level up’
Leerlingen van Stichting S.P.E. werden de halve zomer klaargestoomd voor het nieuwe schooljaar bij hun jaarlijkse ‘Zomerschool: The level up!’. Meer dan 150 kinderen tussen de 4 en 18 jaar werden van 7 augustus tot 2 september wekelijks ontvangen voor begeleiding in academische vaardigheden, persoonlijke ontwikkeling en leuke activiteiten.
Impressie van de eerste dag
Broodjes, vers fruit en ballonnen in de kleuren van Stichting S.P.E. zijn samen met lokale, vooral gedreven begeleiders de ingrediënten voor een geslaagde start van de zomerschool. Om het ijs te breken, wordt in elk lokaal een introductiespel gespeeld. Een leerling vertelt iets over zichzelf en als je hetzelfde hebt meegemaakt, verwissel je van plek. De kleur van sneakers, leeftijden en muzieksmaak worden gebruikt tijdens dit introductiespel. Een van de leerlingen zegt tijdens het spel ‘Ik ben blijven zitten,’ waarop Meester Kwame zegt ‘Bij Stichting SPE zorgen we ervoor dat niemand blijft zitten, hè!’

Doel van de zomerschool
Tijdens de grote vakantie zakt er vaak het een en ander weg bij de kinderen. Het eerste doel van de zomerschool is om de kennisontwikkeling van de jongeren te blijven stimuleren. Bij Stichting S.P.E. proberen ze de leerlingen daarnaast ook op sociaal en communicatief vlak kennis bij te brengen. Tijdens de Zomerschool is daar meer ruimte voor dan tijdens de naschoolse bijlesmomenten.
Meester Kwame vertelt hoe ze de delen voor de zomerschool indelen: ‘We hebben een workshop genaamd ‘presenteren kun je leren’. Hier leren ze hoe ze moeten communiceren, hoe je jezelf voorstelt, hoe je overkomt bij iemand en hoe je jezelf presenteert. Daarnaast vinden we sport en cultuur ook belangrijk. We doen uitstapjes met kinderen om ze meer over hun cultuur te leren, met name Amsterdamse cultuur.’ Daarnaast hebben we ook beroependagen tijdens de zomerschool. Professionals komen tijdens de beroependagen vertellen wat ze doen. Er zijn beroepen waar de leerlingen weinig vanaf weten en we vinden het belangrijk dat zij identificeerbare rolmodellen tegenkomen. De dagen zijn er om de jongeren te inspireren en te laten nadenken over de brede mogelijkheden voor hun toekomstige carrière.
Belang van de zomerschool
Ieder jaar stijgen de aanmeldingen voor Zomerschool ‘The Level Up,’ omdat ouders en leerlingen tevreden zijn over het resultaat. Een van de moeders geeft aan: ‘Ik breng mijn kind hier al jaren. De zomerschool vindt ze ook erg leuk. Ze heeft me gevraagd om elke dag naar de zomerschool te gaan, maar dat kan helaas niet.’ Iedere week waren er in totaal bijna 200 leerlingen aanwezig bij Stichting SPE. De begeleiders en andere personeel van de Stichting hebben met zorg voor iedere leerling wekelijkse evaluatiemomenten ingepland. Hier bespraken ze de ervaringen van de kinderen en die van henzelf. “De groep was heel actief. Ze hebben het gehad over hun kwaliteiten. Ze konden dat heel goed benoemen. Ze hebben goed meegedaan,’ ‘Er was één leerling die de klas uit moest, omdat hij niet luisterde. Ze hebben alleen hun huiswerk gemaakt en voor de rest ging het goed.’ ging dat zo ongeveer.

Elk jaar een level up
De zomerschool gaat ieder jaar een level up en ook dit jaar dus weer. Er stonden excursies op de planning voor alle deelnemende groepen! Dit is een mooie ontwikkeling in vergelijking met vorig jaar toen het gehele Zomerschool programma op locatie van de Stichting was. De leerlingen hebben mogen genieten van vele bioscoopbezoekjes, de dierentuin, de Zaanse Schans, sciencemuseum Nemo, trampolinespringen bij Jumpsquare, een rondleiding in de Johan Cruijff Arena en nog veel meer. Stichting SPE heeft de afgelopen maanden grote successen behaald; de titel van Amsterdammer van het Jaar, een volledig gevulde zomerschool en een eerste, consistente samenwerkingspartner als Masterplan Zuidoost. Hierdoor zijn er ook nieuwe behoeftes ontstaan. Meester Kwame hoopt voor volgend jaar de Stichting in haar behoeften te kunnen voorzien. ‘We hadden enorm veel aanmeldingen voor de Zomerschool dit jaar. Hierdoor was het soms erg druk en liepen we er tegenaan dat we soms wat meer ruimte konden gebruiken. We verwachten dat het ruimtegebrek een terugkerend probleem zal zijn, omdat we steeds meer aanmeldingen binnen krijgen voor de naschoolse bijlessen. We hopen dat we volgend jaar vanuit meerdere locaties onze bijlessen en zomerschool kunnen aanbieden. Daar kunnen we alle hulp bij gebruiken.’