In Amsterdam Zuidoost (Bijlmer Centrum) staan 41 parkeerautomaten. De apparaten bieden de mogelijkheid om meer te zijn dan saaie, grijze automaten. Ze kunnen iets toevoegen aan het straatbeeld door kunst van makers uit stadsdeel Zuidoost te tonen.

Tien kunstenaars hebben afbeeldingen van hun werk beschikbaar gesteld. Dat zijn: George Adegite, Kenneth Aidoo, AiRich, Marcel van de Berg, Jesper Buursink, Dan Ernst, Raquel van Haver, Karim Khamis, Mick La Rock en Virgil Sana. De 40 werken laten de creativiteit, culturele rijkdom en diversiteit van Zuidoost zien.

George Adegite

George Adegite is een illustrator en art director die opgegroeid is in de Bijlmer. In 2010 zette hij het ontwerpbureau Cablai op. Hij heeft gewerkt aan projecten voor de Amsterdamse Poort, Tropenmuseum en zelfs Nike. Hij maakte ook de korte serie ‘Bims in de lobby’ voor de VPRO. Dit gaat over een plek waarvan hij onvoorstelbaar veel houdt: zijn thuis, de Bijlmer, of beter gezegd: Bims. George is onderdeel van de Bijlmer Natives, een collectief van creatievelingen afkomstig uit de Bijlmer.

De werken op de parkeerautomaten zijn vrije illustraties tussen 2016 en 2022. Het idee voor zijn selectie was simpel. “Ik wil vrouwen laten zien”. De illustraties zijn digitaal getekend. Ze bevatten verschillende technieken en zijn bedoeld om illustratieve uitdagingen aan te gaan. Bij de zwart-gele illustratie van de artiest SZA draait het om haar haren. Voor de superwomen illustratie van de zangeres Sade gaat het om de vintage uitstraling. Daarnaast maakte George een futuristische illustratie van de stad Lagos in Nigeria. Ook hier heeft een vrouw de hoofdrol gekregen. Tot slot is er de zelfverzonnen illustratie van een dame met sneakers in haar hoofddoek.

Kenneth Aidoo

Fotografie Berend van Breda

Kenneth is geboren en getogen in Amsterdam en opgegroeid in Zuidoost. Aidoo is afgestudeerd als filmmaker. Op het mbo heeft hij wel eens kunstgeschiedenis gehad, maar van een vooropleiding in de schilderkunst was geen sprake. “Ik heb het mijzelf aangeleerd, maar ook veel geleerd van YouTube.” De vier werken zijn in het bezit van de kunstenaar. Op afspraak zijn die te bezichtigen. Het zijn: “Okyeame” 2020, 24 x 31 cm, oliepastel op papier, “Yeshua Ben Joseph, Son of David” 2021, 21 x 29,7 cm, soft en hardpastel op papier, “Under an Umbrella.” 2020, 21 x 29,7 cm, oliepastel op papier en “Untitled.” 2020, 21 x 29,7 cm, oliepastel op papier.

AiRich

AiRich creëert portret opnames waarin de kracht van de zwarte identiteit een terugkerend onderwerp is in haar kunst. Door verschillende tijdsperioden met elkaar te combineren, zijn er elementen uit het Afrikaanse geschiedenis en het huidige (pop)cultuur te zien. Haar werk is een fusie van verscheidene elementen zoals science-fiction, surrealisme, fantasie en psychedelische kunst. 

Naast het produceren van kunst, is haar werk o.a onderdeel geweest van tentoonstellingen in Het Nederlands Fotomuseum, Amsterdam Museum, Centraal Museum Utrecht, De Melkweg Gallery etc. Ze is ook actief als workshop docent bij o.a Van Gogh Museum, Stedelijk Museum en geeft ondertussen al 3 jaar gastlessen over Afrofuturism aan de Filmacademie. Onlangs lanceerde zij ook haar eigen Design & lifestyle brand PLANET AIRICH, waarbij ze zich richt op exclusieve Limited Edition collecties waarin haar kunst verwerkt is.

Marcel van den Berg

Ondanks dat hij geschoold is aan de Willem de Kooningacademie en de Rijksakademie kiest Van den Berg ervoor de esthetiek en de energie van de straat te gebruiken. Zijn werk is sterk beïnvloed door hiphop, reggae, funk, jazz, electro en techno. De vaak politieke boodschappen in de muziek worden getransformeerd tot een sterke visuele taal. Dit geeft deze boodschappen een nieuwe context terwijl de betekenis hetzelfde blijft. Het werk kan eerder gezien worden als een intens ritme dan als een af beeld. Hij exposeert regelmatig in binnen- en buitenland en zijn werk is opgenomen in museale en privécollecties. Naast zijn autonome werk is hij regelmatig betrokken als initiator/curator bij projecten die bewegen op het snijvlak tussen beeldende kunst, theater, mode, muziek en gastronomie. De werken zijn mixed media en kunnen gezien worden als samples van Van den Berg’s kunstenaarspraktijk.

Jesper Buursink

Jesper Buursink aka JSP is tekenaar en podcastmaker vooral werkzaam in de Bijlmer. Voor hem is de vertegenwoordiging van mensen belangrijk zowel in audio als tekeningen. Mensen die misschien niet altijd gezien of gehoord worden. Hij heeft een grote liefde voor de buurt en de mensen die er wonen en wil dit laten zien. Zijn karakteristieke manier van tekenen, zonder schetsen en soms een beetje ‘off’, heeft gezorgd voor een herkenbare unieke stijl. Zijn tekeningen zijn in de straten van de buurt te vinden als murals, maar ook regelmatig in kunstruimtes als CBK Zuidoost en OSCAM, en bij de mensen thuis. Maar ook online in het speciale project @JSP.drawing.daily.insta.story waarbij hij zijn tekeningen online weggeeft. 

Op twee parkeerautomaten zijn enkele tekeningen van de instagram account JSP.drawing.daily.insta.story (2021-2022) te zien. Online stories van volgers die maar 24 uur online staan worden vereeuwigd en fysiek gemaakt in kleine boekjes. De samengestelde tekening ‘hoofden’ (2022) is een ode aan verschillende mensen (voornamelijk uit de Bijlmer). De tekening Holendrecht (2022) is een compositie van details uit een grote muurtekening in Holendrecht waarin de buurtbewoners vertegenwoordigd zijn. 

Dan Ernst

Informatie volgt.

Raquel van Haver

Van Haver werd in 1989 geboren in Bogota, Colombia. Ze woont en werkt in Amsterdam, Nederland. Solotentoonstellingen zijn onder meer ‘Spirits of the Soil’ in Stedelijk Museum Amsterdam, november 2018 – april 2019. Haar werk is ook tentoongesteld in het Dordrechts Museum, Nederland en BOZAR Center For Fine Art Brussels. Ze won onlangs de prestigieuze Koninklijke Prijs voor Schilderkunst. Van Haver is in 2012 afgestudeerd aan de HKU, Beeldende Kunst, Utrecht.

Werken zijn: One drop… your heart might skip a beat for many reasons (2018 – olieverf op jute, haar, kalk, gel, zelfgemaakte verf, as, sigaretten, kroonkurken, posters, papier en bonen – 260 x 310 cm), Change the rhythm of the dancehall… It’s still the Same groove (2018 – olieverf op jute, haar, kalk, gel, zelfgemaakte verf, as, sigaretten, kroonkurken, posters, papier en bonen – 265 x 320 cm) en Reason for Being (2018 – olieverf op jute, haar, kalk, gel, zelfgemaakte verf, as, sigaretten, kroonkurken, posters, papier en bonen – 220 x 304 cm).

Karim Khamis

Karim Khamis is een creative director die is opgegroeid in de Bijlmer. In 2010 zette hij het ontwerpbureau Cablai op. Hij heeft gewerkt aan projecten voor de VU, Amnesty International en zelfs Nike. Hij heeft ook nog ‘s de korte serie ‘Bims in de lobby’ gemaakt voor de VPRO. Dit gaat over een plek waarvan hij onvoorstelbaar veel houdt: Zijn thuis, de Bijlmer, of beter gezegd: Bims. Karim is onderdeel van de Bijlmer Natives, een collectief van creatievelingen afkomstig uit de Bijlmer. In 2011 regisseerde Karim Khamis en George Adegite samen met Jeremy Paesch een fotoshoot voor een project van het Metro 54 Festival. Onze foto’s werden groots geprojecteerd in de tunnel van het Bijlmer Arena Station. We gebruikten stop-motion en video mapping technieken om de foto’s ritmisch te laten dansen op de maat van de beat. Het festivalpubliek begaf zich in een soort videotunnel die hen meevoerde met verschillende Bijlmer vibes. 

Een aantal van de foto’s van toentertijd heeft Karim hergebruikt voor een nieuwe collectie van vier werken. De beelden zijn bewerkt tot moderne mozaïek-achtige illustraties. Karim gebruikt energieke kleuren om de ‘vibes’, oftewel voelbare energieën te tonen. Zo gelooft hij dat de Bijlmer een plek is waar cultuur ontstaat, omdat bewoners constant vibes ontwikkelen die je nergens anders zo duidelijk kunt voelen.

Mick La Rock

Mick La Rock is een van Europa’s bekendste vrouwelijke graffiti-kunstenaars. In de pionierstijd van hiphop, toen graffiti, rapmuziek en breakdance vanuit New York de straten van Europa veroverden, begon zij in 1983, pas 13 jaar oud, gepassioneerd graffiti te schrijven. Gedurende de jaren ‘90 – ‘00 werkte en woonde ze zowel in Amsterdam Zuidoost als in New York, waar ze samenwerkte met enkele van de meest bekende graffiti-artiesten en deel werd van de New York graffiti scene. Haar graffitikunst ontwikkelde zich van traditioneel naar abstract. Geïntrigeerd door de vraag: “Wat doet een letter als hij niet meer gelezen hoeft te worden”, vervreemdt ze de elementen van haar oude graffiti-naam tot abstractie, weg van hun oorspronkelijke essentie en compositie. 

La Rock is nog steeds gedreven door hiphop en gelooft sterk in de filosofie van ‘Each One Teach One’. Naast het creëren werkt ze als conservator en docent over het onderwerp graffiti. Ze initieerde de restauratie van de Keith Haring-mural in Amsterdam en was gastconservator van de tentoonstelling ‘Graffiti. New York Meets The Dam’ in het Amsterdam Museum in 2015. Haar werk werd tentoongesteld in o.a. Museum van Loon, Stedelijk Museum Amsterdam, Kunstlinie Almere en Museum Weltkulturerbe Völklinger Hütte. In 2021 kocht het Groninger Museum werk van haar aan.  

Virgil Sana

Informatie volgt.